Sandjord?

Vad ska man blanda i sandjorden för att den ska bli optimal? Har alltid haft lerjord som jag har lärt mig med åren hur jag ska göra för att få den bättre och vilka växter som trivs och för två år sedan så hittade jag mitt drömhus och bestämde mig för att flytta. Vart då med sandjord och kirskål. Kirskålen försöket jag utrota, täcka, trimma bort är nog en evighetskamp den är ju grön och fin iaf 😆 Har börjar sakta att bygga upp min trädgård som jag vill ha den, hur var jag ska ha land, gångar, växthus så min vision har börjat ta form i huvudet. Växthuset är på plats och odlingslådor är på plats och ett land är klart och det är nu jag stöter på problem med sandjorden och inser att jag måste lära om och tillföra annat material men vad? Är det någon ute där som kan ge några tips? Vad ska jag blanda i jorden? Vilka växter passar bra i sandjord? Tacksam för svar 😊 Ha en fin helg 💚💚💚